Vyzrajte na studené končetiny

Péče o tělo Zdraví z přírody

Teploměr doma ukazuje příjemných 23°C, ale vaše ruce i nohy jsou stále studené? Když nepomáhá horký čaj ani vlněné ponožky, je možné, že ve vašem těle něco nefunguje. A nebo jen potřebujete najít jiné metody, jak rozproudit krev v žilách.

Vyzrajte na studené končetiny

Proč je dobré studené končetiny nepodceňovat?

Možná jste si na tento nepříjemný jev už zvykli a berete ho jako svou součást. Je však možné, že vám tím vaše tělo chce říct, že mu něco chybí nebo jen touží po tom, abyste si odpočinuli. Jedním z hlavních důvodů totiž bývá vyčerpání a stres. A tak zpomalte! Dejte si předsevzetí, že si těch 8 hodin kvalitního spánku zkrátka dopřejete. Pozor, ne vždy je to tak jednoduché a studené končetiny mohou signalizovat vážnější nemoci.

Mezi ty nejčastější patří:

  • Cukrovka - zvýšená hladina cukru v krvi může poškozovat cévy a tím dochází k horšímu prokrvování končetin, což může člověk vnímat jako nepříjemný chlad.

  • Hypofunkce štítné žlázy - při hypofunkci štítná žláza nedokáže tvořit dostatečné množství hormonů, které se podílí na řízení energetického metabolismu a tím negativně ovlivňuje termoregulaci lidského těla.

  • Raynaudova nemoc - náhlé zúžení tepének, které zásobují prsty. Při nedostatečném přívodu kyslíku kůže zbledne. Po chvíli, kdy se tepénky opět rozšíří naopak zčervenají - překrví se.

Máte-li  podezření, že byste mohli trpět nějakou z těchto vážnějších nemocí, raději se nechte vyšetřit u svého lékaře.

Jak se tedy zbavit studených rukou a nohou?

Kromě kvalitního nerušeného spánku, odpočinku a pohodové mysli, jak je psáno výše, existují i jiné taktiky, jak vyzrát na ten nepříjemný chlad v rukou i nohou. Jednou z nich je dostatek pohybu. Vypadá to, že na každý druhý zdravotní problém se radí dostatek pohybu, ale ono to opravdu pomáhá. V době, která nám dnes vládne, kdy lidé víc sedí než chodí (v práci, v MHD, v autě, na gauči, u notebooku…), je nutné najít si na pohyb čas alespoň 2x týdně. Projděte se, zacvičte si, zajděte si zaplavat, uvidíte, že vám hned bude lépe. Určitě nevystavujte ruce a nohy zbytečnému chladu. I když zrovna nemrzne, teplé rukavice a kvalitní ponožky a obuv jsou základ.

Pomoci si můžete také stravou. Nejde tedy pouze o kvalitní potraviny a vyvážený jídelníček, i když to taky není na škodu :-) Zkuste častěji doplňovat do jídelníčku potraviny, které zahřívají. Mezi ty nejúčinnější patří zázvor a chilli, ale dobrou službu vám udělá i skořice nebo česnek. Naopak zkuste vyřadit potraviny, které tělo ochlazují, např. citrusy. Je pravděpodobné, že vám chybí nějaké vitamíny nebo minerály. Dodejte tělu vitamín E, který přispívá k ochraně buněk před oxidativním poškozením a rozhodně nezapomeňte na hořčík, který přispívá k normální funkci svalů, a to včetně svalu srdečního.

Pro své skvělé účinky při nedostatečném prokrvení končetin je velmi oblíbená také Ginkgo biloba. Podle svých preferencí můžete vyzkoušet ve formě kapslí, kapek nebo čaje. Navíc pomáhá zlepšovat paměť a to se jistě hodí všem. Udržujte mikrocirkulaci krevního
systému. 
Jak na to? Nejlepší cestou je pravidelné saunování. Jestli vám sauna nedělá dobře nebo se zkrátka jen stydíte, vystačíte si doma s každodenním otužováním. Dopřejte si každý den studenou sprchu. Zkuste přitom zhluboka dýchat a uvolnit se, abyste nelapali po dechu.

A jak si pomoct okamžitě? Uvařte si kvalitní bylinkový čaj s medem a namasírujte si nohy hřejivým krémem.

 

OK
Zpracovávám