Třtinová melasa a její blahodárné účinky

Zdraví z přírody Superpotraviny

Třtinová melasa je tmavý sirup, který vzniká jako vedlejší produkt při výrobě třtinového cukru. Její jméno pochází z latinského názvu pro med - mel. Kromě toho, že je hojně využívaná v potravinářském průmyslu jako náhradní a nutno říci, že i zdravější forma sladidla, má také celou řadu zdraví prospěšných vlastností.

Třtinová melasa a její blahodárné účinky

Co je melasa?

Černý zázrak, jak se třtinové melase také často přezdívá, je 100% přírodní superpotravina, jež má výrazně nižší kalorickou hodnotu (oproti medu asi o třetinu a oproti cukru až o polovinu) a zároveň je vysloveně bohatá na minerály, vitamíny a další zdraví prospěšné nutriční prvky. Svůj původ má stejně jako cukrová třtina v Karibiku, odkud byla během 20. století dovezena na území USA a pak dále do celého světa. V dnešní době se vyrábí hlavně v Thajsku, Indii, Brazílii, na Filipínách, Tchaj-wanu či v USA.

Melasa se prodává v mnoha různých variantách a někdy může být její základní surovinou například granátové jablko. U nás je nejběžnější ta třtinová, a to světle nebo tmavě hnědá a černá. Všechny melasy vznikají stejným způsobem a jejich nutriční hodnoty závisí na metodě použité při procesu rafinace, na zralosti rostlin, z nichž jsou získávány a také na množství extrahovaného cukru.

Třtinová melasa: účinky

Asi nikoho nepřekvapí, že melasa je vzhledem ke svému původu významným zdrojem energie a karbohydrátů. K tomu také obsahuje celou řadu minerálů, jako je například vápník, hořčík, železo, fosfor, mangan, draslík, měď nebo sodík a zároveň je bohatá na vitamíny B3, B6, B1 a B2, neboli riboflavin.

Použití třtinové melasy

Doporučená denní dávka třtinové melasy pro dospělého je 40 g denně, což odpovídá zhruba 3 čajovým lžičkám. Dětem je vhodné dávku upravit podle váhy. V zimním období, při nemoci nebo v době, kdy si nemůžeme dopřát dostatečný příjem vitamínů, je možné dávku melasy dočasně zvýšit až na dvojnásobek.

Třtinová melasa v kuchyni

1 lžíce melasy smíchaná se lžičkou citronové šťávy a sklenicí ledové vody je výborným osvěžujícím nápojem v horkých letních dnech. Naopak lžíce melasy rozpuštěná v hrnku teplého mléka přivodí rychlý a kvalitní spánek. A kromě nápojů se melasa hodí také do nejrůznějších omáček a marinád, neboť podtrhuje chuť masa. Vyzkoušejte to sami…

Pečená vepřová žebra v marinádě s třtinovou melasou

Suroviny:

  • 1,5 kg vepřových žeber
  • 2 polévkové lžíce třtinové melasy
  • 1,5 polévkové lžíce plnotučné hořčice
  • 2 stroužky česneku
  • sůl a pepř podle chuti

Postup:

Smícháme veškeré suroviny, vzniklou směsí potřeme žebra a necháme je nejlépe přes noc marinovat. Poté vložíme žebra do pekáče, podlijeme a necháme v troubě asi 10 minut zatáhnout při 200 °C. Troubu pak stáhneme na 160 °C, maso podlijeme výpekem, přikryjeme a za občasného otáčení a podlévání necháme dopéct doměkka. Podáváme s bramborem nebo celozrnným pečivem.

OK
Zpracovávám