Soustředění, paměť, energie - jak dodat mozku potravu?

Psychika

Zmáhá vás únava a cítíte se bez energie? Máte před zkouškou a potřebujete, aby mozek pracoval na plné obrátky? Výživa je důležitá nejen pro tělo, ale i pro náš mozek. Které potraviny náš mozek nastartují a které naopak vypnou?

Soustředění, paměť, energie - jak dodat mozku potravu?

Náš mozek má miliardy mozkových buněk – neuronů - které se svými vlákny spojují s dalšími buňkami mozku a vytváří složitou a obrovskou síť, která přenáší signály a vytváří základ paměti, myšlení a dovedností. S věkem dochází postupně k odumírání mozkových buněk i propojení mezi nimi, které vede až k demenci.  K zachování schopností mozku co nejdéle je potřeba starat se o něj správnou výživou a cvičením paměti.

Co je pro náš mozek důležité?

Základem je samozřejmě pestrá strava, která dodá tělu (i mozku) důležité látky. Dopřejte si ji v pravidelných intervalech. K tomu přidejte pohyb na čerstvém vzduchu, dostatek tekutin a spánku. Správná výživa pro vývoj mozku je důležitá už v prenatálním období. Neméně pak v období kojení, kdy je malý človíček ve stravě závislý na mamince.

Esenciální mastné kyseliny omega 3 a 6

Jsou to látky, které si člověk nedovede sám vytvořit a musí je přijímat v potravě. Jsou důležité pro tvorbu buněčné stěny a izolaci nervových vláken. Nejvíce jsou obsaženy v mořských tučných rybách (především DHA a EPA), sóje, ořechách, lněném či sezamovém semínku a oleji (slunečnicovém, olivovém, konopném, dýňovém, pupalkovém), Tyto oleje by měly být lisované za studena.   

Sacharidy

Energii nejen pro tělo, ale i pro mozek, získáváme ze sacharidů. Nejvhodnější jsou složené sacharidy, ze kterých se glukoza uvolňuje postupně. Jsou obsažené např. v celozrnných výrobcích, ovesných vločkách nebo zelenině. Pro rychlejší doplnění energie je vhodné ovoce (borůvky, sušené ovoce,citrusy). Ideální jsou například i banány, které kromě rychlé energie zásobují tělo a mozek draslíkem a fosforem. Nadměrné konzumaci cukru, sladkostí a výrobků z bílé mouky bychom se měli naopak spíše vyhnout.  

Stejně tak prospěšné jsou i proteiny, vitamíny (především vitamín C, E,D a vitamíny skupiny B) a minerály (železo, jod, zinek, hořčík, selen, vápník,..). Velmi dobře využitelné pro naše tělo jsou pivovarské kvasnice, luštěniny, soja, celozrnné výrobky, amarant, cizrna, hovězí maso.

Jaké další látky a potraviny působí na mozek?

Pro zlepšení koncentrace a paměti je vhodný lecitin, který je důležitým zdrojem cholinu. Pomáhá vyživovat mozkové buňky, zlepšuje paměť, pomáhá při učení. Najdeme ho například v sóje, droždí, žloutku, pšeničných klíčcích, ovesných vločkách, masu či rybách.

Guarana je zdrojem přírodního kofeinu, který dokáže rychle nabudit. Pokud nechcete záměrně probdít celou noc, pozor na její užívání v odpoledních a večerních hodinách.

Ginkgo biloba obsahuje velké množství prospěšných látek, které mimo jiné pomáhají zlepšit prokrvení periferních tkání (ruce, nohy) i mozku.

DMAE je látka, která stimuluje produkci cholinu a acetylcholinu. Pomáhá zvyšovat bdělost a koncentraci a zlepšovat náladu.

Bacopa (nebo také Brahmi) je bylinka, která pomáhá zvyšovat koncentraci, pomáhá při poruchách paměti a soustředění, nespavosti a nervovém vypětí.

Rhodiola je v tradičním léčitelství používána na podporu energie, mysli, koncentrace a vitality.

Velmi oblíbenou bylinkou je i ženšen, který je považován za takový lidový „všelék“. Podporuje mozkovou činnost, zlepšuje paměť a soustředění, zbystřuje smysly, působí proti stresu a únavě.

Schizandra neboli klanopraška čínská pomáhá zvýšit fyzický i psychický výkon či vyrovnat se se stresem.

Eleuterokok (či také Černý kořen) patří k tzv. adaptogenním bylinám. Mimo jiné pomáhá organismu vypořádat se se stresem, různými neurologickými a depresivními stavy, posiluje paměť, navrací svěžest při přepracovanosti, pomáhá při nespavosti.

Kurkumin je protizánětlivá sloučenina v kurkumě. Mezi jiným účinky pomůže i zlepšit paměť.

Dýňová semínka jsou výborným zdrojem železa, zinku, hořčíku, mědi. Zejména nedostatek zinku je spojen s neurologickými stavy včetně Alzheimerovy choroby či depresí. Hořčík je zase nezbytný pro paměť a učení.

Kvalitní zelený čaj nejen že pohladí po duši, ale pomůže nám i lépe se soustředit.

Pravidelná konzumace kysaného zelí je velmi prospěšná nejen pro naši střevní mikrofloru, ale i ke zlepšení mozkových funkcí a uvolnění napětí.

Kvalitní hořká čokoláda v nás vyvolává pocit štěstí a obsahuje látky, které zvyšují aktivitu mozku, především koncentraci a soustředění.

Zázvor mimo jiné obsahuje i esenciální stopové prvky a aminokyseliny, které jsou důležité pro správnou funkci mozku a nervové soustavy. 

Co mozku naopak neprospívá?

Nevhodné stravovací návyky, mohou vést k nedostatku hořčíku, železa, zinku, vápníku, vitamínů C,D,E a skupiny B. Přemíra stresu, nevyspání, nedostatek pohybu, kouření, alkohol, produkty s obsahem cukru a bílé mouky, mohou výkon mozku snižovat také.

Oblíbená káva náš mozek sice na pár hodin nastartuje, ale pak se dostaví útlum a únava, na který ani další šálky kávy nepomohou.

OK
Zpracovávám