Psychika v době pandemie Covid-19

Ženy Psychika Muži

V tomto článku se podíváme více na naše duševní zdraví v souvislosti s pandemií koronaviru. Uvádíme zde souhrn pohledů na novou situaci, jak nás život v karanténě ovlivňuje a především tipy, rady a zamyšlení, jak situaci lépe zvládat.

Psychika v době pandemie Covid-19

Na podzim a v zimě jsme běžně více náchylní vnímat svou psychiku a prožívat určité formy deprese a špatné nálady. V situacích spojených s koronavirem tento dopad může být větší a může ovlivnit i lidi, kteří sezónními formami depresí běžně netrpí.

Kdo je nejvíce ohrožen psychickou nepohodou v době pandemie

V ohrožení duševního zdraví jsme bez výjimky všichni a netýká se to jen citlivých lidí, duševně nemocných a seniorů. Dnešní doba působí negativně také na:

  • děti,
  • starší lidi nad 60 let,
  • obézní a nemocné osoby,
  • těhotné ženy,
  • pečující matky,
  • zdravotníky,
  • ty, kteří se léčí s nějakou nemocí

Ohroženi jsme zkrátka skoro všichni. Karanténa se totiž může negativně podepsat i na zcela zdravých, mladých lidech, které nečekaná situace zaskočí.

Co můžete během omezení vzhledem ke Covid-19 pociťovat

Můžete prožívat úzkost, vztek, frustraci, bezradnost, stud či vinu za své projevy. Může vám to všechno být jedno, můžete se cítit nad věcí. Můžete se začít i nadměrně pozorovat a všímat si každého zakašlání. Všechny tyto projevy jsou normální.

Když je úzkosti příliš

Pokud jsou úzkostné stavy časté, intenzivní a omezující, doporučujeme vše konzultovat s odborníkem. 

Definice úzkosti

Úzkost je definována jako nepříjemný psychický stav, který na rozdíl od strachu, nemá zřetelnou příčinu. Projevuje se pocitem ohrožení a často také nespavostí. Mezi příznaky úzkostných stavu se řadí bušení srdce, třes, blednutí, červenání, pocení či průjem.

Co když onemocníte Covid-19

Pokud se stane, že skutečně onemocníte Covid-19, buďte k sobě laskaví a nehledejte viníka. Většina lidí skutečně nechce vědomě nikoho dalšího nakazit.

  • Dodržujte všechny doporučení k léčbě, respektujte své tělo a probíhající onemocnění. Léčbu volte nejlépe dle příznaků, které se u vás projevují.
  • Chovejte se laskavě a s respektem k okolí - nikdo si přece nepřeje šířit nemoci a přivádět druhé do neštěstí. Dodržujte tedy veškerá opatření bránící přenosu infekce na druhé. 
  • Pokud se cítíte ve stresu a pod tlakem z důvodu svého onemocnění, chovejte se slušně ke všem lidem kolem, a především k zdravotníkům, kteří jsou vystaveni ještě většímu tlaku.

Co můžete udělat pro svou duševní pohodu sami

  • Vybírejte si informace, buďte selektivní - je jen na vás, jakými informacemi se chcete obklopovat. Jste to vy, kdo určuje téma, charakter a naladění svých myšlenek. Dnešní doba umožňuje sledovat informace mnoha způsoby a velmi rychle - není ale potřeba vědět o všech událostech, které se během dne ve světě staly. Naučte se včas vypnout televizi, mobil či počítač. Stačí, když budete zprávy sledovat jen jednou denně a vybírat z nich ty, které se vás bezprostředně týkají.
  • Vnímejte svůj svět a okolí - věnujte pozornost sami sobě, svým zájmům a svému domovu. I s omezenými možnostmi lze rozvíjet svou kreativitu, zájmy, studovat, tvořit nebo třeba vařit.:-)
  • Sdílejte své radosti i starosti s ostatními - mluvte o svých pocitech, prožitcích a denních záležitostech se svými blízkými - a je jedno, jestli jim zavoláte, uvidíte se s nimi při videohovoru nebo jim napíšete email. Sdělená starost je poloviční starost, jak se říká. :-)
  • Žijte přítomností -  každá krize může vést k osobnímu růstu. Každý den si najděte chvilku pro utřídění svých pocitů a myšlenek. Vypněte na čas telefon a věnujte se sobě a nenechte se rozptylovat. 
  • Nastavte si denní režim - i v období karantény a omezeného režimu je potřeba mít v životě řád, který ukotvuje a dává nám pocit jistoty a bezpečí. Nastavte si denní režim a dodržujte ho. Nezapomeňte do něj zahrnout i krátké procházky v přírodě či jiný pohyb na čerstvém vzduchu.
  • Dobře se vyspěte - nedostatek spánku neberte na lehkou váhu. Pokud je váš spánek dlouhodobě narušený, může se projevit bez ohledu na věk fyzickými potížemi, duševní nepohodou, sníženou pozorností nebo poruchou paměti. 
  • Pestrý jídelníček - čerstvá a kvalitní strava je důležitá nejen pro naše tělo, ale i duši. Na své zdraví myslete už při nákupu a výběru potravin - z dobrých  a čerstvých surovin si připravíte kvalitní výživné jídlo. Omezte kofein, černý a zelený čaj, tabák, energetické nápoje nebo čokoládu - tyto látky nadměrně organismus povzbuzují a zhoršují noční spánek. 
  • Pohyb - hlavně ten v přírodě, na čerstvém vzduchu, vás jistě vzpruží. Není potřeba podávat sportovní výkony, i krátká procházka či venčení psa pomohou odreagovat se od svazujících pravidel nastavených v době koronavirové. Krom toho má pohyb v přírodě i dobrý vliv na imunitní systém.

Pomoc z přírody - Bachovy esence

Bachovy esence jsou vhodnou alternativou k přírodnímu přístupu o vaše duševní zdraví. Představují ucelený koncept 36 základních esencí, které se používají samostatně nebo v kombinaci. 

Když potřebujete poradit

Když už je vás všeho moc a potřebujete poradit, zvolte některý z níže uvedených způsobů:

  • Poraďte se s lékárníkem - naši lékárníci jsou vám k dispozici v bezplatné a bezpečné poradně - nebojte se je kontaktovat!
  • Poraďte se s lékařem - pokud je vaše úzkost a psychická sitauce nesnesitelná, svěřte se do rukou odborníka. O pomoc můžete požádat svého praktického lékaře, který vás v případě potřeby jistě nasměřuje na nejbližšího odborníka - psychologa či psychiatra.
  • Obraťte se na spolky či neziskové organizace - pokud potřebujete pomoci v čase mimořádných opatření s psychickou podporou, hlídáním, doučováním nebo doručení potravin, obraťte se na ty, kteří pomoc seniorům či rodinám s dětmi nabízejí. V každém kraji je síť neziskových organizací nabízejících pomoc potřebným.  Jsou to např.Charita České republiky, Diakonie, humanitární organizace Adra, Skauti a skautkyKrizové linky a linky důvěry, spolky Péče o duševní zdravíBílý kruh bezpečí, bezplatné linky pro seniory Elpida a další.

Jak pomoci dětem v době v období pandemie Covid-19

Online výuka, omezení pohybu a sociálních kontaktů, nošení roušek - to všechno je pro děti velkou zátěží. Jak mohou rodiče svoje děti v této době podpořit? 

Máme pár tipů:

  • mějte dobrou náladu,
  • říkejte dětem pravdu a nezatajujte jim, co s děje - sdělujte informace šetrně a ohleduplně vzhledem k věku dítěte,
  • buďte dětem nablízku, ujistěte je o jejich bezpečí,
  • poskytněte jim jistotu, řád a oporu,
  • zapojte je do denních činností a nechte je za některé z nich převzít zodpovědnost,
  • i v sebenáročnějším dni si na dítě najděte čas,
  • pracujte i sami na sobě - pozitivně smýšlející rodič se zdravým přístupem k životu je dítěti vzorem.

Rodiče, zajímejte se o děti

Nečekejte, až děti sami přijdou, že je něco trápí - aktivně se o ně zajímejte. Ptejte se jich, jak se cítí a na co myslí. Respektujte jejich emoce a přijměte je - každý na stres reaguje jinak  

Mohou pomoci tyto otázky:

  • Jak ses dnes vyspal/a?
  • Jak se cítíš?
  • Co se ti líbilo na včerejším dni?
  • Co se ti naopak nelíbilo?
  • Co by se ti líbilo, abychom společně podnikli?
  • Co bychom měli vynechat, abys nebyl/a smutný/a?

Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.

OK
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka