Jak přestat kouřit jednou provždy

Ženy Léčivé přípravky Srdce a cévy Muži

Rozhodli jste se přestat kouřit? První dny odvykání jsou kritické. Poradíme vám přípravky, které skutečně odbourávají chuť na cigaretu a ulevují od fyzických příznaků abstinence.

Jak přestat kouřit jednou provždy

Zvládnout abstinenční příznaky a překonat neodolatelnou touhu po cigaretě vám pomohou takzvané nikotinové náhrady:

  • Nikotinové náplasti jsou jednoduchým řešením, jak doplnit chybějící nikotin a omezit touhu zapálit si cigaretu. Stačí si jednou denně tuto náplast nalepit na pokožku a ona se postará o kontrolovaný přísun nikotinu a snížení chuti zapálit si až po dobu 16 hodin. Náplast je navíc navržena tak, aby byla co nejméně viditelná. Je vyráběna ve třech koncentracích a tedy vhodná pro všechny typy kuřáků.
  • Nikotinové žvýkačky jsou vhodné pro okamžité a kontrolované dodání nikotinu do těla. Jedná se o účinné řešení abstinenčních příznaků, kdy se nikotin do těla vstřebává ústní sliznicí. I žvýkačky mohou mít různou koncentraci nikotinu a jsou dostupné v několika příchutích.
  • Orální spreje představují příjemnou a zároveň efektivní náhradu nikotinu z cigaret. Jedna dávka potlačí touhu na cigaretu již po 1 minutě. Dávkovač je snadno přenosný a pohodlně vejde do kapsy či do kabelky. I orální spreje jsou vyráběny v různých příchutích - pořídit si můžete např. sprej s příchutí lesního ovoce.
  • Lisované pastilky jsou diskrétním a účinným způsobem odvykání. Využívají technologie dvojí vrstvy. Při rozpouštění pastilka uvolňuje terapeutický nikotin, který pomůže zmírnit abstinenční příznaky a touhu po cigaretě. Ledově mátová chuť se navíc uvolňuje pozvolna a poskytuje dlouhotrvající příjemnou chuť v ústech.

Co se stane, když přestanete kouřit

Už po 24 hodinách se začnou pročišťovat plíce. Za 2 dny se zlepší vaše vnímání chutí a vůní. Po cca půl roce začnou mizet projevy špatné činnosti plic, jako je kašel, problémy s dechem a sípání. Po roce se riziko infarktu sníží na polovinu.

Odvykání kouření: babské rady

Touhu po cigaretě a stres vám pomůže zvládnout lípa, třezalka nebo meduňka. Pro potlačení chuti na cigaretu se hojně používal kořen z puškvorce. Pokud vás v rámci odvykací kůry přepadne chuť na sladké, doplňte vlákninu a chrom. Případnou nevolnost či trávicí potíže pomohou zvládnout zázvor a máta.

Zajímavost

Po 35. roce života vám každý rok kouření ubere cca 3 měsíce života. Nekuřáci tak v průměru žijí o 16 let déle než kuřáci.

Připravte se na den D

  • řekněte rodině a přátelům, že teď přestáváte kouřit
  • změňte všechny svoje rituály, které byly spojeny s cigaretou - tj. místo cigarety si dejte nápoj nebo zdravou svačinku
  • odstraňte z dosahu (z auta, práce, bytu) všechny cigarety a jiné tabákové výrobky
  • popelníky, zapalovače, sirky a vše ostatní, co by mohlo s kouřením souviset
  • kupte si léky a pomůcky, které vám pomohou překonat závislost na nikotinu
  • jezte častěji (cca po 2 h) po malých porcích
  • na první týdny odvykací kůry si vytvořte program, ve kterém nebude čas na cigaretu
  • začněte hned, právě dnes je den D

Vyhledejte odbornou pomoc

Silou vůle přestanou kouřit 3 lidé ze 100. S pomocí náhradní nikotinové léčby se to podaří až 15 lidem ze 100. Vyhledáte-li odbornou pomoc (například specializovaného lékaře nebo lékárníka), zvýšíte šanci, že přestanete kouřit až dvojnásobně. (Mgr. Pavla Horáková)

OK
Zpracovávám