Lněný olej

Zdraví z přírody Ženy Srdce a cévy Kůže

Len není jenom surovinou pro výrobu textilních vláken. Ze semen lnu setého se získává olej, který působí v mnoha směrech blahodárně na naše zdraví.

Lněný olej

Co je len setý - Linum usitatissimum

Len setý je jednoletá rosltina s krásně modrými jemnými květy. Její plody tvoří tobolka s olejnatými semeny. Právě pro sběr semen se využívá k lisování lněného oleje. Její využití znali již ve starém Egyptě, kdy se len používal nejen jako zdroj výživných semen, ale také se z něj tkalo lněné plátno.

Co obsahuje lněný olej

Lněný olej je cenným zdrojem esenciálních nenasycených mastných kyselin omega 3 zvláště kyseliny linolenové. Esenciální znamená, že si je lidské tělo nedokáže vytvořit a získává je jen z potravy. Jsou důležité zejména pro regulační pochody v organismu, správnou funkci buněčných stěn, srdečně-cévního systému a imunity.

Lněné semínko obsahuje ve 2 polévkových lžících 3,2 g kyseliny alfa-linolenové (ALA).

Omega 3 mastné kyseliny pro zdraví

Zvýšený příjem omega 3 mastných kyselin přispívá k:

  • správné činnosti našeho srdce
  • normální činnosti mozku
  • udržení normálního krevního tlaku
  • udržení správné hladiny tuků v krvi
  • normálnímu vývoji očí a mozku plodu v těle matky
  • omezení zánětů v těle
  • přináší prospěch u řady chronických onemocnění, včetně revmatoidní artritidy, aterosklerózy, diabetu, dyslipidémie, obezity a selhání srdce

Kvalita lněného oleje a uchování

Lněný olej má velmi vysoký obsah polynenasycených mastných kyselin (cca 70 %), a proto je velmi choulostivý k oxidaci. Za normální teploty se na vzduchu rychle kazí, což se projeví zhořknutím. Takový olej se již nesmí používat, protože může zapříčinit tvorbu takzvaných volných radikálů v těle, což jsou velmi agresivní částice, které poškozují tělní tkáně, snižují imunitu a urychlují stárnutí.

Jak správně vybrat lněný olej

Lněný olej vybírejte vždy lisovaný za studena. Lněný olej je citlivý na teplotu a světlo, proto jej uchovávejte ve tmavých lahvích, chráněný před světlem, ideálně v ledničce. Jeho trvanlivost bývá kratší, proto si kupujte olej vždy čerstvě lisovaný a spotřebujte co nejdříve.

Zdravotní prospěšnost lněného oleje

  • podílí se na přirozeném trávení a pravidelnosti vylučování
  • přispívá ke kontrole a udržení správné tělesné hmotnosti, chuti k jídlu
  • podporuje zdravé fungování menstruačního cyklu
  • přispívá ke zdravému fungování prostaty

Použití lněného oleje

Na chuť lněného oleje si musíme nejdříve zvyknout. Má lehce oříškovou chuť a sytě žlutou barvu.

Vnitřní použití lněného oleje

Přidávejte si pravidelně do jídla 2 - 3 lžičky lněného oleje na výsledný pokrm. Lněný olej nikdy nezahříváme, nepečeme ani nesmažíme na něm, zničili bychom tak cenné omega 3 mastné kyseliny. Přidávat jej můžeme na na dušenou zeleninu, do rizota, do pomazánky, do salátové zálivky a podobně.

Vnější použití lněného oleje

Lněný olej můžeme použít také v péči o pokožku a vlasy.

  • Olej můžete použít čistý, ale i s přídavkem několika kapek citronového esenciálního oleje.
  • Olejíček je skvělý jako maska na poničené vlasy. Stačí jej aplikovat a nechat působit před umytím šamponem.
  • Případně můžete jen vetřít do konečků vlasů, které chrání před třepením.
  • Pozor, po použití oleje nepoužívejte žehličku na vlasy nebo fén s horkým vzduchem. Vysoké teploty by mohly vlasy popálit.

Jak použít lněné semínko

Lněná semínka lze přidávat lehce podrcená na salát, do pomazánek ranních kaší nebo smoothie. Nepodrcená semínka, která necháme předem namočená ve vodě, slouží pro své schopnosti tvořit gel, jako náhrada vajec. Můžeme tak odlehčit pokrm nebo využít v případě, že nám vajíčka právě došla.

Lněné semínko místo vajíčka

Jedno vejce nahradíte pomocí: 1 polévkové lžíce lněných semínek + 3 polévkových lžic teplé vody. Po půl hodině vznikne gel, který můžeme použít při pečení palačinek nebo sušenek. Nenahradíme takto ale vejce do nadýchaných moučníků.


Veškerá zdravotní, výživová či léčebná tvrzení jsou v rámci legislativy EU výrazně omezena. Při tvorbě článků smíme vycházet pouze ze schválených tvrzení, která uvádí platná legislativa.

Zdroj: SZÚ - Správný poměr tuků (omega 6/omega3) v dietě omezuje záněty v těle - "podobně jako aspirin nebo ibuprofen".​

OK
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka