Rybí olej jako zásobárna prospěšných látek. Jak pomáhá?

Imunita Zdraví z přírody Tuky

Někteří z vás možná mají na kyselinu dokosahexaenovou (DHA) neblahé vzpomínky z dětství. Jde totiž o neblaze proslulý, avšak velmi prospěšný, rybí tuk.

Rybí olej jako zásobárna prospěšných látek. Jak pomáhá?

Co se skrývá za krkolomným názvem „kyselina dokosahexaenová“ (DHA)? S touto látkou se v životě setkal snad každý. Je to totiž jedna z významných složek starého a známého rybího oleje. Ne každý si ho oblíbí, jeho chuť je ale zcela jistě vyvážena prospěšnými účinky které má na lidské zdraví.

Funkce DHA v organismu

Kyselinu dokosahexaenovou řadíme do skupiny látek odborně nazývaných omega-3 mastné kyseliny, která je podskupinou tzv. esenciálních nenasycených mastných kyselin. Esenciální znamená, že jsou pro lidské tělo nezbytné; přitom si je však nedokáže vytvořit a jediným zdrojem je potrava. Tato skupina látek se nazývá také polynenasycené mastné kyseliny či vitamin F.

DHA je důležitá zejména pro řízení a souhru životních procesů v organismu, správnou funkci buněčných stěn, nervů, oka, imunity a srdečně-cévního systému. Hraje významnou roli v procesu zapamatovávání, zejména v dětství je potřebná pro správný mentální vývoj.

Kde se DHA vyskytuje?

Kyselina dokosahexaenovová je jednou ze složek rybího oleje. Vhodným zdrojem je tedy olej nebo i samotné ryby. V době kojení pokryje obvykle potřebu DHA u dítěte dostatečně mateřské mléko.

Zajistěte si dostatek nenasycených mastných kyselin

Nedostatek esenciálních nenasycených mastných kyselin v organismu se může navenek projevit zhoršenou kvalitou pokožky. Může dojít i ke snížení obranyschopnosti organismu, zhoršenému vidění a zeslabení paměťových a mentálních schopností.

Některé příznaky mohou být ale vyvolány také nedostatkem jiných důležitých látek či probíhající nemocí. V případě vážnějších zdravotních komplikací je proto vhodná konzultace s lékařem.

Vhodná denní dávka pro dospělého je u rybího oleje 5 gramů. U samotné DHA okolo půl
gramu.
Pokud člověk zařadí do svého jídelníčku ryby, může pokrýt požadovaný denní příjem z
přirozených zdrojů. Avšak dávkování je individuální a může se lišit pro jednotlivé indikace a věk.
Rybí tuk ve vhodné formě by měl být součástí jídelníčku každého dítěte.

Kdy sáhnout po rybím oleji

  • Zvýšená hladina cholesterolu, srdečně-cévní onemocnění, vysoký krevní tlak – jak ukázaly studie, má DHA schopnost snížit hladinu cholesterolu. Působí pozitivně na kvalitu cév. Zlepšuje průběh zánětlivých procesů v oblasti srdečně-cévní, snižuje zvýšený krevní tlak. Svými účinky také přispívá k snížení rizika infarktu myokardu či jeho opakování.
  • Autoimunitní onemocnění (např. revmatoidní artritida) – zásahem do imunitních a regulačních procesů v organismu DHA příznivě ovlivňuje jejich průběh, příznívě působí na imunitní systém a pomáhá snižovat zánětlivé reakce organizmu.
  • Kožní problémy – Omega mastné kyseliny pomáhají udržovat elasticity pokožky a rovněž jsou vhodným ochráncem pokožky proti UV-záření. Užívaní je vhodné pro udržení přirozeného zdraví pokožky.
  • Ženy s premenstruačním syndromem, ženy v klimakteriu – DHA může svým zásahem do regulačních hormonálních systémů organismu pomoci tlumit nepříjemné obtíže při menstruaci anebo i v období menopuazy.
  • Duševně i fyzicky pracující, dospívající, starší osoby – v období zvýšených nároků na organismus napomáhá DHA svými tonizujícími účinky k zachování zdraví. Omega-3 mastné kyseliny jsou významně zastoupeny v nervových tkáních, proto jejich dostatek pomáhá uchovat mozek a nervy zdravé.

OK
Zpracovávám