Jak na zdravé opalování

Děti Kosmetika Opalování Kůže

Opalujte se zdravě! Máme pro vás tipy a rady na bezpečné a dlouhotrvající opálení bez spálení.

Jak na zdravé opalování

Pomoc z přírody

GS betakaroten s měsíčkem lékařským obohacený biotinem a zinkem skvěle chrání pokožku při opalování, působí antioxidačně a zpomaluje projevy stárnutí. Pycnogenol je velmi silný a účinný antioxidant, který chrání tělo před volnými radikály. Bioaktivní látky v něm obsažené podporují tvorbu kolagenu a elastinu v pokožce a jeho antioxidační účinek je mnohonásobně vyšší než účinek vitamínu E nebo C. Snižuje rozvoj hyperpigmentací a stařeckých skvrn. Vsadit můžete i na obklad z černého nebo zeleného čaje. Taniny obsažené v černém čaji snižují horkost těla a polyfenoly chrání pokožku před poškozením UV zářením. Účinná látka zeleného čaje epigallokatechin-3 gallát (EGCCG) je velmi silný antioxidant s protizánětlivým účinkem a chrání i proti UV záření. (PharmDr. Kamila Horníčková)

Jak se opálit, ale nespálit

  • Sluňte se postupně. Na slunci nemusíte být celý den, stačí 2-3 hodiny a pokožka si postupně zvykne na sluneční záření a získá bronzový nádech, který déle vydrží.
  • Pitný režim je základ. Tekutiny doplňujte pravidelně a v dostatečném množství. Kůže vystavená slunci je brzy vysušená, ztrácí pružnost a rychleji se na ní projevují příznaky stárnutí.
  • Vyberte si vhodný krém s ochranným faktorem a nezapomeňte namazat často opomíjená místa, jako jsou nárty, hřbety rukou, uši, rty a oční víčka.
  • Vyvarujte se zbytečnému spálení. Spálit se můžete i ve stínu, pod oblečením nebo za skleněnou zástěnou.
  • Krémem se natřete nejlépe půl hodiny předtím, než se půjdete slunit. Myslete na opětovné mazání během dne a hlavně po koupání.
  • Nezapomeňte ošetřit pokožku po opalování.

Jaký jste fototyp?

Opalovací prostředky vybírejte podle typu pleti a svého fototypu. Poté koukejte na výši ochranného slunečního faktoru (SPF – Sun Protectiong Factor), který zachycuje UV záření a umožňuje prodloužení pobytu na slunci.

Rozeznáváme 4 základní typy, ale některé zdroje uvádí až 5 typů fototypů pokožky:

  • I - velmi světlá pokožka, zrzavé vlasy, často pihy, čas první expozice 5 - 10 min.
  • II - světlá pokožka i vlasy, čas první expozice 10 - 20 min.
  • III - středně světlá pokožka, tmavší vlasy, čas první expozice 20 - 30 min.
  • IV - tmavá pokožka, tmavé vlasy, čas první expozice 40 min.
  • V - velmi tmavá pokožka, tmavé vlasy, čas první expozice 90 min.

Kombinace UV indexu a fototypu vám prozradí, jaký ochranný faktor zvolit.

UV index  Kožní fototyp
  I. II. III. IV. V.
1-3 15 10 5 - -
4-6 25 20 10 5 -
7-9 40 30 20 15 10
10 a více 50 40 30 20 15

Jak funguje opalování

Při pobytu na slunci na nás působí UVA a UVB paprsky. Záření UVB stimuluje v těle tvorbu prospěšného vitamínu D, zesiluje kůži a podporuje tvorbu pigmentu. Záření UVA zbarvuje pokožku do hnědavého odstínu. Všeho ale moc škodí, opalování v nadměrné míře našemu tělu neprospívá. UVA uvolňuje volné radikály a má vliv na rychlejší stárnutí kůže. UVB způsobuje podráždění, zarudnutí až spálení kůže.

Proč nakupovat opalovací přípravky v lékárně

Obecně platí, že sluneční ochrana dermokosmetiky prodávaná v lékárně splňuje vyšší normy a standardy než kosmetika, která je prodávaná v drogeriích. Může se jednat o přísnější regulace při výběru ingrediencí (alergie, tolerance na citlivou pleť), organických a minerálních filtrů. Dermokosmetické produkty navíc podléhají přísnému testování a klinickým studiím. 

Důležitost vitamínu D

Vitamín D má pozitivní vliv na psychické i tělesné zdraví. Podílí se na správné funkci pohybového aparátu a tělesných procesů. V období růstu působí na vývoj kostí a zubů a rovněž dohlíží na správnou funkci imunitního systému.

Jeho nedostatek způsobuje:

  • únavu
  • bolesti svalů a kloubů
  • nechutenství
  • vysoký krevní tlak
  • demineralizace kostí
  • úzkost až deprese

Nepodceňujte poopalovací péči

Velmi důležité, avšak často podceňované, jsou také přípravky po opalování. Dopřejte kůži zklidnění, obnovení vlhkosti, pružnosti a jemnosti. Pro regeneraci pokožky, redukci zarudnutí a drobných vrásek, jsou ideální krémy či mléka obsahující panthenol, aloe vera a vitamín E. Pro dlouhotrvající opálení a odstranění volných radikálů používejte produkty s obsahem betakarotenu.

 

OK
Zpracovávám
Zeptejte se lékárníka