Jak na zdravé opalování

Děti Kosmetika Opalování Kůže

Krásně opálená bronzová pokožka sluší každému. Jak je to ale s tvrzením, že opalování nám škodí a může dokonce způsobovat rakovinu kůže? Máme pro vás naději – záleží hlavně na tom, JAK se opalujete.

Jak na zdravé opalování

Nejdříve si pojďme povědět, co se vlastně při opalování děje s naší pokožkou. Jedná se o naprosto přirozený proces, který nám v rozumné míře nijak neškodí. Naopak. Klíčem zdravého opalování je správná kombinace UVA a UVB paprsků a hlavně doba pobytu na slunci. UVB záření stimuluje v našem těle výrobu prospěšného vitamínu D, zesiluje kůži a také podporuje tvorbu pigmentu, který následně UVA záření zbarvuje do hnědavého odstínu. Jedině společně fungují tak, jak mají.

Ale pozor, v nadměrné míře našemu tělu škodí! UVA uvolňuje škodlivé volné radikály a má vliv na rychlejší stárnutí kůže. UVB způsobuje zarudnutí až spálení kůže.

Věděli jste, že…

Vitamín D je velmi důležitý pro naše psychické i tělesné zdraví? Má příznivý vliv na pohyblivý aparát, kosti a řadu tělesných procesů. Jeho nedostatek může vyvolávat deprese – proto nás jarní sluníčko doslova nabíjí energií.

Kůži zvykejte na sluníčko postupně

Jaký jste fototyp?Pamatujte, že nejdůležitější ze všeho je, abyste se nikdy nespálili. Vyhýbejte se proto nadměrnému a nárazovému slunění. Pokožka je po zimě oslabená, není zvyklá na velký nápor slunečních paprsků, a tak ji slunci vystavujte postupně. První jarní dny pobyt na slunci zkraťte na minimum – jen několik minut, a pak kůži zakryjte. Tento nechráněný pobyt na slunci je ale zároveň pro naši kůži velmi důležitý. Díky němu si vytváří vlastní obranné mechanismy.

Velmi vám pomůže, znáte-li svůj fototyp. Podle něj snadněji odhadnete, jak dlouho má trvat váš první nechráněný pobyt na sluníčku:

  • Keltský typ (blond / rezavé vlasy, modré oči, světlá až načervenalá kůže) – 5 až 10 minut
  • Světlý evropský typ (blond vlasy, modré / zelené oči, světle béžová kůže) – 10 až 20 minut
  • Tmavý evropský typ (světle hnědé vlasy, šedé / hnědé oči, béžová kůže) – 20 až 30 minut
  • Středozemní typ (tmavé vlasy, tmavé oči, světle hnědá kůže) – 30 až 40 minut
  • Velmi tmavý typ (tmavé vlasy, tmavé oči, velmi tmavá kůže) -  90 minut

S fototypem také úzce souvisí použití vhodných opalovacích prostředků se SPF (Sun Protecting Factor), tedy s ochranným slunečním faktorem. Umožňují prodloužení pobytu na slunci, protože zachycují UV záření. Krémem se natřete nejlépe půl hodiny předtím, než se půjdete slunit.

Doporučené použití SPF dle fototypů:

  • Keltský typ – 20 až 30, u moře faktor vyšší než 30, klidně i 50+
  • Světlý evropský typ – 20 až 25, u moře 30 až 40
  • Tmavý evropský typ – 10 až 15, u moře 20 až 25
  • Středozemní typ –  10, u moře 15 až 20
  • Velmi tmavý typ -  u moře 15 až 25

Velmi důležité, avšak často podceňované, jsou také přípravky po opalování. Jsou zaměřené hlavně na regeneraci pokožky, hydrataci, její výživu a pružnost. Nejčastěji tyto přípravky obsahují panthenol a aloe vera, které zklidňují pokožku, a vitamín E.

Jak můžeme kůži ještě pomoci

Kromě správného slunění a používání přípravků s ochranným faktorem je důležité, abyste kůži pomáhali také „zevnitř“. Základem je hlavně dostatečný přísun tekutin. Kůže vystavená slunci je brzy vysušená a ztrácí svou pružnost. Dříve se na ní projevují první znaky stárnutí – vrásky.

I přísunem některých vitamínů můžete ovlivnit opálení. Například vitamíny E a C zmírňují škodlivost ultrafialových paprsků. Beta-karoten zase pomáhá odstraňovat z kůže volné radikály.

Na závěr pár mýtů o opalování:

  • Ve stínu se nespálím. Omyl! I ve stínu se opalujete. Dokonce, i když je zataženo. Mraky propustí až 80 % slunečních paprsků.
  • Solárium není stejné jako opalování na sluníčku. Omyl! V soláriu na vás působí úplně stejné UV záření jako sluníčku. Je tu ale mnohem vyšší riziko spálení, protože kůže nemusí být na UV paprsky ještě tolik zvyklá.
  • Spálenou kůži uklidní jogurt nebo tvaroh. Pravda! Bílé jogurty a tvarohy skutečně můžou zchladit a zklidnit pokožku. Stejně jako aloe vera. Doporučujeme ale spíše vhodné přípravky po opalování, které kůži zároveň regenerují.  
  • Opalování způsobuje rakovinu kůže – není dokázaná přímá souvislost s mírným a pravidelným sluněním. Mnohem větší vliv na vznik melanomu mají geny. Při nadměrném slunění ale samozřejmě riziko rakoviny kůže vzrůstá.

Teď už víte, jak se zodpovědně opalovat a jak se vyhnout bolestivému a nebezpečnému spálení pokožky. Tak co, těšíte se na léto?

OK
Zpracovávám