Zdravé vaření: Snídaňová smoothie bowl

Patří to k závěru zimy téměř každého z nás. A tím je celková únava a taková prazvláštní nenálada – prostě už jedeme na nouzový režim, který odezní až s jarem. A za to může hlavně nedostatek slunečních paprsků, pohybu na čerstvém vzduchu a ne příliš pestrá strava. Jestli jste celou zimu jedli zdravě, hodně se hýbali, otužovali se a k tomu současně dovedli i relaxovat, tak jste šťastlivci a tento stav se vám asi s největší pravděpodobností vyhnul. A nám ostatním bych doporučila přepnout na režim s názvem: Za chvíli tu máme jaro, musím ho přivítat plný/á sil. V únoru tedy budeme pod tímto heslem vařit obzvlášť zdravě.

Zdravé vaření: Snídaňová smoothie bowl

Pokud to máte jako já, že smoothie vám sice moc chutná, ale samotné si ho k snídani představit nedovedete, tak to pro vás bude ideální smoothie převtělené do misky plné nejen rozmixovaného ovoce, ve které vám bude stát lžička. A to je přesně to, co potřebuji já, abych svoji snídani nevypila na pár loků, ale mohla ji labužnicky ujídat po lžičkách. Ale ovocnou bombu to každopádně na ranní i jarní rozjezd chce! Tak si ji pojďme připravit. A nový den je nejlepší přivítat snídaní ve dvou a na tu...

...budeme potřebovat:

  • 350 g mraženého ovoce (já na svoji misku použila v létě zmražený červený rybíz a ostružiny)
  • 1 banán
  • 3 lžičky naloženého zázvoru (pokud budete dávat čerstvý, uberte – bude stačit 1 až 2 lžičky)
  • 4 lžičky medu
  • 100 ml kokosového mléka
  • 100 ml nápoje kombucha
  • 2 lžíce chia semínek
  • navrch přijde: strouhaný kokos, brusinky, nasekané mandle, zase banán a nějaké to müsli zobání, které si dopřáváte k snídaní – ať už to jsou vločky, nebo lupínky

Postup není třeba rozepisovat. Než vše ale umixujete, namočte si nejprve chia semínka do kokosového mléka a nechte je chvilku nabobtnat.

Rozepsat bych se ale určitě měla k výběru jednotlivých surovin, které jsme do smoothie misky použila, protože jejich volba měla svůj důvod, a tím je prospěch naší imunitě a celkové vitalitě. 

Červený rybíz je bohužel hodně opomíjeným ovocem, který je outsiderem kvůli své kyselosti. Přitom právě kyselost svědčí o obsahu velkého množství vitamínu C. Nějaký ten keřík se vyskytuje téměř na každé české zahrádce a já radím tento skvost otrhat do poslední kuličky a zamrazit. A skvělý je nejen jako prevence, ale i v boji s vyčerpáním. Navíc obsahuje rutin. A samozřejmě nezapomeňme na důležité minerály – vápník, železo, mangan, draslík a zinek, které po zimě také potřebujeme doplnit.

Velmi podobné vlastnosti mají i ostružiny

Zázvor je dalším skvělým bojovníkem s vyčerpáním a navíc dodává energii a vitalitu. Svým pálivým efektem dokáže skvěle prohřát náš organizmus, což je další vítaná vlastnost, kterou v zimě potřebujeme.

Med a zázvor jsou kamarádi, spolu cílí na naše dýchací cesty. Med se doporučuje užívat i preventivně – jednu polévkovou lžíci rozpustit ve vlažné vodě nebo čaji a vypít půl hodiny před snídaní. V tomto případě pak bojuje proti žaludečním vředům, vysokému tlaku a střevním obtížím. Mimochodem, doporučuji také použít med na pleť... naše po zimě suchá pokožka po něm přímo volá. Med hydratuje a zároveň působí jako čistič pórů. Smíchejte ho například s kokosovým olejem a krouživými pohyby roztírejte po pokožce. Poté smyjte vodou.  

Dalším skvělým pomocníkem, který je vhodný užívat preventivně, je kombucha. Staří Číňané měli za to, že jejím užíváním dosáhnou dlouhého a zdravého života.
Je to v podstatě shluk  prospěšných bakterií a kvasinek. Kombucha obsahuje vitamíny skupiny B, vitamín C, kyselinu listovou, aminokyseliny a enzymy. A pokud potřebujete shodit nějaké to kilo navíc, v kombinaci s pohybem je i v tom kombucha skvělá.

Další blahodárnou silou v tomto smoothie působí brusinky. Ty jsou také důležité pro naši imunitu a zároveň působí jako antioxidant

Kdo by nemiloval mandle... Ty jsou nejen dobré chuťově, ale také i díky svým vlastnostem. Jsou zásobárnou mononenasycených tuků (které příznivě působí na naše srdce), bílkovin, vlákniny a díky obsahu flavonoidů i ony působí antioxidačním a protizánětlivým vlivem na náš organizmus. 

A energií na celý den vás pak vybaví chia semínka, která jsou navíc důležitým zdrojem vápníku, železa a hořčíku. 

OK
Zpracovávám