Zdravé vaření: Pickles salát s polentovými placičkami

To, že je kysané zelí zdravé, víme všichni. Mléčné kvašení, kterým vzniká, je opravdu zázračný proces obohacující zeleninu o probiotika, vitamíny, enzymy a minerály. A záměrně píšu zeleninu, protože zkvasit se dá nejen zelí. A že na tento způsob konzervace a obohacení potravin nemáme patent jen my v Čechách, o tom svědčí anglický název. Takže radím, abyste během zimy zavedli tuto pravidelnou činnost a doktora hned tak potřebovat nebudete. A jak už jsem psala v předchozím receptu, do jara je potřeba vykročit s energií a k tomu vám pomůže právě pickles aneb zkvašená zelenina.

Zdravé vaření: Pickles salát s polentovými placičkami

Pravda, to, že necháte něco zkvasit nezní příliš lákavě, ale na to nedejte – důležitý je jen výsledek a ten je opravdu zázračný. Pickles obsahuje vitamíny skupiny B, vitamín C, vitamín K, draslík, hořčík, fluor. A pak jsou tu zdravé bakterie, které v našem těle odvedou opravdu těžkou práci – úklidovou. Kromě toho, že se poperou s toxiny v naší trávicí soustavě, tak také skvěle pomohou s vybudouváním zdravé střevní mikroflóry. Všechny tyto vyjmenované vlastnosti se podílejí na tom, abychom se cítili fit a měli dostatek energie. 

Pickles je dobré vyrobit najednou z kila zeleniny. To je takové ideální množství k tomu, abyste ho stačili sníst a nepřejedlo se vám.

Na jeho výrobu potřebujete tvrdší zeleninu, a to proto, aby vám po kvašení nevznikla měkká hromada čehosi, ale abyste si svoji zeleninu mohli hezky chroupat. A pak je určitě dobrou věcí keramický hrnec na kvašení, zjednodušeně řečeno "kvašák", ten se kromě víčka skládá z dalších třech komponentů: lisujícího kolečka, dřívka a gumičky.

Princip je takový, že aby proces mohl probíhat tím správným způsobem, tak se k zelenině ponořené ve vlastní šťávě nesmí dostat vzduch. Pod tekutinou ji tedy drží keramické kolečko s prohlubní na dřívko, které je stlačováno gumičkou. Pokud nejste vlastníkem tohoto kvašáku, vůbec nic se neděje... stejného principu můžete docílit i svépomocí. Zeleninu můžete zatížit třeba opravdu dobře vyčištěným kamenem. 

Stručný návod na pickles

Mojí osvědčenou kombinací zeleniny je bílé zelí, cibule, mrkev, paprika, občas zapojím i červenou řepu, květák nebo celer. Vše nahrubo nasekám elektrickým sekáčkem a smíchám s 10 gramy soli a pořádně promačkám, aby zelenina pustila šťávu. Takovým mým osobním zlepšovákem je to, že na dochucení přidávám lžičku sušeného kopru a místo klasické soli používám himalájskou sůl, která má ideální kombinaci minerálních látek.

Zeleninu pak přendejte do nádoby, ve které bude kvasit, a to tak, aby byla 1 až 2 centimetry ukrytá pod vlastní šťávou. 

A další práce už se netýká vás, ale zdraví prospěšných bakterií, které potřebují přibližně 4 dny na to, aby při pokojové teplotě udělaly z obyčejné zeleniny neobyčejnou. Po uplynutí těchto dnů pak pickles přendejte do nějaké uzavíratelné nádoby a uložte do lednice, kde vám vydrží i několik týdnů. 

A s hotovým pickles už můžete nakládat podle chuti... můžete ho jako takový doplněk stravy užívat po lžičkách, nebo ho jíst jednoduše jako přílohu a nebo z něj vyrobit salát. 

Bulgurový salát s pickles a polentovými placičkami

Množství bulguru zvolte podle toho, kolik porcí budete chystat, a připravte ho podle návodu. Po vychladnutí ho smíchejte se zkvašenou zeleninou v poměru 1:1. Přidejte na kousky nakrájená rajčata a nahrubo nastouhaný balkánský sýr a vše zalijte zálivkou. Já dělám např. tuto:

  • 4 lžíce olivového oleje
  • 1 lžička tahini
  • 1 lžíce citrónové šťávy
  • špetka soli

Polentové placičky 

Máte hotové za chviličku. Zhruba 10 placiček vytvoříte takto: 300 g kukuřičné kaše (polenty) vsypte do vroucí vody (700 ml) osolené 1/2 lžičkou soli, vypněte plotýnku a za stálého míchání nechte dojít. Měla by vám vzniknout hustá lepivá kaše. Do té pak nastrouhejte a zamíchejte najemno nastrouhanou 1 větší mrkev a kus celeru (celkem zhruba 100 g zeleniny) a na plechu vyloženém pečícím papírem vytvářejte placičky, které pokapejte olivovým olejem. Pečte asi 45 minut na 200 °C.

"K"  jako klíčení

Pokud chcete obsah živin v jídle, které se chystáte poobědvat nebo povečeřet, ještě zvýšit, posypte ho dalším zdravým zázrakem, kterým jsou klíčky. Obohatíte ho na chuti, ale hlavně co do obsahu vitamínů, minerálů a bílkovin. Luštěniny se díky klíčení stanou také lépe stravitelné.

OK
Zpracovávám