Maminkou: Můj boj se štítnou žlázou

I když to možná není tak úplně miminkovské téma, rozhodla jsem se s vámi podělit o můj příběh, jak bojuji se štítnou žlázou. Ovlivnilo to celý můj život, tedy i mou roli maminky. Navíc onemocněním štítné žlázy trpí opravdu velké množství žen a tak doufám, že vás můj příběh bude inspirovat.

Maminkou: Můj boj se štítnou žlázou

Vlastně už dlouhá léta jsem se necítila úplně zdravě. Ale člověk si na takové ty drobné potíže brzy zvykne a přijme je jako svou součást. Trávicí potíže, akné, častá únava, celulitida, studené končetiny, bolestivá menstruace… Byla jsem ale líná s tím něco dělat, vlastně jsem ani nevěděla co. Změna přišla po porodu. Když se narodil Bartík a často plakal, začala jsem pátrat, co by ho mohlo trápit a zaměřila jsem se na svou stravu. Jako první jsem vynechala mléčné výrobky. Zároveň jsem se rozhodla zajít k lékaři a nechat se detailně vyšetřit. Už nešlo jenom o mě, ale i o mé miminko. A ejhle, výsledky z krve ukázaly, že moje štítná žláza je v katastrofálním stavu, vlastně téměř nefungovala - neprodukovala hormony. Diagnóza zněla autoimunitní zánět a hypotyreóza.

Seznámení s tím, co mi vlastně je

Při první návštěvě endokrinologa jsem vyfasovala léky, konkrétně syntetické hormony, které měly nahradit činnost štítné žlázy. Dávka byla poměrně vysoká. Tyto léky jsem měla užívat už po celý svůj život. S tímto faktem jsem se ale nechtěla smířit a rozhodla jsem se pátrat po jiném řešení. Prvním krokem bylo hledání informací o tom, co to vlastně ta štítná žláza je, proč je tak důležitá, co se v mém těle odehrává. Po pár dnech strávených na internetu jsem došla k závěru, že dám tomu svému motýlku v krku šanci k regeneraci a k tomu se mu pokusím poskytnout vše, co potřebuje.

Začátky léčby

Prvním krokem byla razantní změna jídelníčku. Vynechala jsem potraviny obsahující lepek a cukr a všechny mléčné výrobky - bylo to opravdu náročné a vydržela jsem to jen pár týdnů. Dále jsem dala sbohem veškeré brukvovité zelenině, která se při hypofunkci štítné žlázy nedoporučuje, takže můj jídelníček byl ještě chudší. Začala jsem užívat Gynex a pila jsem čaj z řebříčku pro nastolení hormonální rovnováhy. Dobře má působit na štítnou žlázu taky aronie, takže i té jsem si dopřávala. Velký důraz se klade na omezení stresu a dostatečného množství spánku a klidu.

Zlomový den

Po třech měsících, kdy jsem nebrala léky, ale změnila svou životosprávu, jsem plná nadějí a očekávání šla na kontrolu k lékaři. Žádný zázrak se nekonal, výsledky se nezlepšily, ba naopak spíš zhoršily. Doktor byl naštvaný, já zklamaná a bezradná. V ten samý den mi však kdosi poradil, že je potřeba tělu dodat jód v organické formě. Zakoupila jsem dvě lahve rybího oleje s organicky vázaným jódem. Každý den po dobu tří měsíců jsem poctivě polykala polévkovou lžíci, k tomu jsem brala Selzink a občas si zobla nějaký para ořech (jód a selen jsou kamarádi, kteří bez sebe neumí být :-) Následovala další kontrola, na kterou jsem šla s tím, že snad alespoň malinko by se mohly hodnoty upravit. Lékař mi řekl, že hodnoty hormonů jsou v pořádku, štítná žláza začala fungovat. Tak dobrou zprávu jsem nečekala ani ve snu. Autoimunitní zánět asi stále trvá, to bude běh na dlouhou trať, ale nevzdávám to! Autoimunitní nemoci se dají dobře léčit stravou. Já konkrétně dodržuji dietu respektive životní styl paleo. Je to náročné, ale věřím, že to stojí za to.

Co všechno tedy dělám pro dobro své štítné žlázy

  • Užívám jód v organické formě
  • K němu doplňuji selen (doplňky stravy či v potravě)
  • Piji řebříčkový čaj nebo čaj ze zlatobýlu
  • Stravuji se v paleo stylu
  • Doplňuji probiotika (doplňky nebo stravou)
  • Doplňuji enzym l-tyrosine a vitamín B3
  • Mažu se progesteronovým krémem
  • Denně alespoň hodinu chodím
  • Každý týden chodím do sauny a udržuji krk v teple
  • Posiluji kardiovaskulární systém pravidelným otužováním
  • Snažím se dostatečně spát, odpočívat, relaxovat a být psychicky v pohodě

Ráda bych vypíchla poslední bod. To, že psychický stav působí na zdraví člověka je známá věc. V případě nemocné štítné žlázy to platí dvojnásob. Mnohem častěji tímto onemocněním trpí ženy a převážně ty, které jsou více emotivní a citlivé. Proto je duševní pohoda a klid polovina úspěchu :-)

Klára

 

OK
Zpracovávám